RTS, eller realtidsstrategi, är en spelgenre främst inom datorspel som går ut på att spelaren ska bygga upp sitt samhälle eller sina trupper och sedan på ett strategiskt sätt använda sig av dessa för att vinna över fiender eller för att få sitt samhälle att utvecklas. Det som är utmärkande för RTS-spel är att allting sker i realtid och det väntar inte på att spelaren ska utföra uppgifter för att gå vidare.

En av de viktigaste faktorerna inom RTS-spel är ekonomin och att använda tiden på rätt sätt. Ifall man låter tiden gå utan att göra någonting finns det en chans att fienden hinner bygga upp sin armé och vara redo att attackera, skulle det ske utan att man själv har gjort någonting finns det ingen chans att överleva anfallet. De vanligaste spelen inom denna genre är spel där man ska bygga upp sin bas, bygga en armé, samla resurser och bekämpa en fiende.

Herzog Zwei heter det allra första riktiga realtidsstrategispelet och det släpptes av Tecnosoft. Trots att det var det allra första spelet inom genren var det inte spelet som gjorde genren populär. Det var Dune 2 som gjorde att genren fick mer uppmärksamhet. Dune 2 var influerat av Herzog Zwei men vad som gjorde det så mycket mer populärt var att det släpptes till PC. Herzog Zwei däremot släpptes till Sega Mega Drive vilket är en konsol som lanserades i slutet på 1980-talet början på 1990-talet. Ett annat spel som lyckats locka fler spelare till genren är Warcraft-serien.

RTS-genren är en av de få genrer som ligger på topp bland onlinespelandet, många anser att denna genre och förstapersonsskjutare är de två som ligger i topp.

Divi