Far Cry är ett förstapersonsskjutarspel som släpptes till PC 2004. När det kom var det grafiskt mycket imponerande och byggde på den nya spelmotorn CryEngine. Spelet i sin tur baserades på en tidigare teknikdemo gjord i samma spelmotor för att demonstrera kraften i Nvidias då nya och heta grafikkort Geforce 3. CryEngine möjliggjorde stora öppna djungelmiljöer med riklig vegetation.

Far Cry 2

2006 köpte den franska utgivaren Ubisoft upp Crytek, som hade utvecklat Far Cry. Det innebar att uppföljaren Far Cry 2, som släpptes 2008, fick en ny spelmotor i form av Dunia. Dunia är i sin tur en vidareutveckling av CryEngine som användes i det första Far Cry-spelet. Än idag används Dunia till Far Cry-serien och även en del andra spel från Ubisoft. CryEngine kom dock att leva vidare och användes för spel som till exempel Crysis, vilket också var mycket grafiskt imponerande för sin tid.

Förr krävdes det gedigna tekniska kunskaper för att kunna skapa egna spel, då man ofta var tvungen att skapa sin egen spelmotor helt från grunden. Idag kan dock i princip vem som helst skapa sitt eget förstapersonsskjutarspel. Detta tack vare de kraftfulla och lättanvända spelmotorer som numera finns gratis tillgängliga, till skillnad från de proprietära spelmotorer som många av dagens storspel använder sig av. Det kostar dock fortfarande pengar att utveckla spel. Som ett litet nystartat, oberoende spelbolag utan stora finansiärer i ryggen kan man därför behöva söka lån till sitt företag för att få ihop det ekonomiskt till en början.

I Far Cry 2 har handlingen förflyttats till Afrika och även här har man en stor öppen värld att utforska som man själv önskar, både till fots, med fordon, hängflygare eller båtar. En del av spelmekaniken bygger på att man lider av malaria och därför måste se till ha tillgång till medicin som måste tas regelbundet för att man ska hålla sig i stridbart skick.

Precis som i Far Cry 1 har uppföljaren stöd för multiplayer över nätet, där man bland annat kan köra en klassisk deathmatch med upp till 16 spelare samtidigt. En baneditor följde även med spelet, så man kunde designa sina egna banor.

Far Cry 3

I slutet av november 2012 kom Far Cry 3 och det följer i grunden samma mall som de tidigare spelen i serien. Utöver bättre grafik var några av nyheterna utökad stealthmekanik och att man får erfarenhetspoäng (XP) med vilka man sedan kan “levla upp” sina förmågor. Man kan även jaga vilda djur och göra hölster, väskor och liknande av skinnet från dessa för att kunna bära med sig mer ammunition och annat.

En fristående uppföljare till spelet var Far Cry 3: Blood Dragon som närmast kan beskrivas som en modifierad version av grundspelet. Hela spelet är en enda lång parodi på actionfilmshjältar från 80- och 90-talet med tidstypisk syntmusik, ostiga oneliners och mycket neonfärger.

Far Cry 4 och 5

2014 kom Far Cry 4 som utspelar sig i Himalaya och 2018 var det dags för Far Cry 5 där handlingen äger rum i den fiktiva regionen Hope County i Montana, USA.

Divi